Tourettes syndrom og mobbing
Noen tics kan være særlig sosialt hemmende og stigmatiserende, og tics som i utgangspunktet er ”uskyldige” kan bli belastende i gitte situasjoner. Å himle med øynene, rekke tung eller spytte er eksempler på tics som kan skape vanskeligheter i sosiale sammenhenger. Komplekse tics kan misforstås som meningsfulle handlinger eller utsagn som utføres med hensikt, for eksempel å ta på andre, kaste ting. Vokale tics kan oppfattes som provokasjoner og noe man sier for å irritere eller forstyrre. Det samme gjelder koprofenomener som lett kan tolkes som et atferdsproblem. Det mest kjente koprofenomenet ved TS er koprolali, som kjennetegnes ved ufrivillige utbrudd av banning eller ”stygge” ord (1). Ekkofenomener er heller ikke uvanlig, og handler om å herme/gjenta egne eller andres bevegelser eller utsagn. For eksempel å gjenta noe man har hørt på TV, eller å repetere ord eller setninger andre har sagt - gjerne det siste ordet (2) (3).
Negative reaksjoner fra omgivelsene, for eksempel ved oppmerksomhet fra andre i form av blikk, stirring og kommentarer eller krenkelser som erting, latterliggjøring, mobbing og avvisning og følelsen av å være annerledes kan være en betydelig stressfaktor ved TS.
Det er ikke forsket mye på om det er noen sammenheng mellom det å ha TS, og det å bli ertet/mobbet på skolen. Nyere forskning har hovedsakelig har blitt gjort i Danmark, England, Norge og USA, hovedsakelig på barn og unge i alderen 10 til 18 år.
Kort oppsummert tyder forskningen allikevel på at elever med TS har større sannsynlighet for å oppleve mobbing enn elever uten TS, og at det i hovedsak er ticsene barn og unge selv oppgir som årsaken. Blant elever som har TS er det 26-50% som opplever erting/mobbing (forskjellige undersøkelser får forskjellige resultater) (4) (5). I Danmark var det i 2010 ca. dobbelt så høy prosentandel i elevgruppen med TS som opplevde mobbing, i forhold til gruppen uten TS (3).
En majoritet av elever med Tourettes syndrom forteller om negative reaksjoner fra medelever på tics (4). Tics kan blant annet forverres av stress og andres reaksjoner på tics. Dette gjør at elever som opplever negativ oppmerksomhet for sine tics, kan få enda mer/verre tics av reaksjonene, og dermed oppleve en veldig negativ spiral. Tics gir økt sannsynlighet for å bli utestengt fra det sosiale fellesskapet, fordi medelever ikke forstår eller aksepterer ticsene.
Det er også større sannsynlighet for at elever blir utsatt for fordommer fra voksne på skolen.
En undersøkelse fra Sverige i 2000 fant at lærere oppfattet 2/3 av elevene med TS som elever med sosiale problemer (mangel på venner, lite empati og sosial forståelse) (6).
En britisk studie (4) tyder på at skolen / lærerne ikke, eller i alt for liten grad, fanger opp de utfordringene som elever selv og deres foreldre melder om. Det er mange elever med Tourettes syndrom som forteller at de blir straffet eller får reprimander fra lærere på grunn av sin diagnose og sine tics. Gjerne i form av beskjeder om å slutte å bråke, slutte å tulle, osv. når de har verbale eller motoriske tics.
Hovedtrekkene i forskningen er:
- Av barn og unge med TS som blir intervjuet om mobbing, mener ca. 15- 40% at det er pga. ticsene deres (tallene er fra flere undersøkelser).
- Rundt 1/4 av elever med TS føler seg ekskludert/utestengt pga ticsene sine.
- Medelever erter/mobber de med TS hovedsakelig ved å gi kallenavn, eller herme etter ticsene.
- Det er funnet tydelige sammenhenger i flere studier på at høyere intensitet i ticsene gir større sannsynlighet for å bli mobbet.
- Elever med TS oppgir selv at det å være forskjellig fra andre (ha tics) gjør dem til et objekt for erting/mobbing fra de andre i klassen.
- Vokale tics fører ofte til negative reaksjoner fra ansatte i skolen.
Undersøkelser fra Danmark, England og Norge viser at mellom 18 og 35% av elever med TS har vedtak om spesialundervisning. Elever som mottar spesialundervisning trives dårligere enn andre elever, og er mer utsatt for mobbing. Mer enn halvparten av spesialundervisningen er organisert som et tilbud utenfor klasserommet, som kan oppleves som stigmatiserende, og også fungere ekskluderende for eleven.
Oppsummert ser det ut til at barn og unge med TS er mer utsatt for krenkelser, får mer spesialundervisning, har svakere relasjoner og trives dårligere på skolen, enn elever uten diagnosen. Dette understreker et behov for at barnehage og skole må være ekstra oppmerksom på denne gruppen, og behovene deres må tas hensyn til. Vi vet det er mangel på kunnskap om TS, og det er viktig at de som arbeider med barn og unge får mer kunnskap om TS og andre diagnoser.
Les mer om Rettigheter og muligheter når det gjelder mobbing.
Sist oppdatert: 2022
Referanseliste
1. Robertson, M. M. & Cavanna, A. E. The facts Tourette Syndrome. 2. utg. s.l. : Oxford University Press, 2008.
2. Freeman, R. Tics and Tourette Syndrome- Key Clinical Perspectives. s.l. : Mac Keith Press, 2015.
3. Debes et al. The Presence of Attention-Deficit Hyperactiviry Disorder (ADHD) and Obsessive-Compulsive Disorder Worsen Psychosocial and Educaional Problems in Tourette Syndrome. Journal of Child Neurology. 2010.
4. Wadman, R., Glazebrook, C., Beer, B., Jackson, G. M. Difficulties experienced by young people with Tourette syndrome in secondary school: a mixed methods description of self, parent and staff perspectives. BMC Psychiatry. 2016, Vol. 16, 14.
5. Thronæs, N. T. Tourettes syndrom i skolen: En kvalitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom (Masteroppgave). Tromsø : Norges arktiske universitet, 2020.
6. Kadesjö, B., Gillberg, C. Tourette´s disorder and comorbidity in primary school children,. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2000, Vol. 39, 5.
7. Benaroya- Mihlstein, N. et al. Aggressive symptoms in children with tic disorders. European Child & adolescent Psychiatry. 2019.
8. Piasecka, J.P et al. Assessing and Treating Emotion Dysregulation and anger Management. [bokforf.] J.F., Murphy, T.K., Piacentini, J. & Storch, E.A. (Eds) McGuire. The Clinician’s Guide to Treatment and Management. s.l. : Academic Press, 2018.
9. Pollack et al. Tourette syndrome –associated psychopathology: roles of comorbid attention-deficit hyperactive disorder and obsessive-compulsive disorder. Journal of Developmental Behavioral Pediatrics. 2009.